SV vil lage en ny og bedre skoledag for elevene i grunnskolen. I SVs fellesskole lærer elevene mer fordi de trives og er motiverte og fordi skoledagen er mer praktisk og variert. SV vil ha mer praktisk læring, mer kreativitet, kunst og kultur, en times fysisk aktivitet hver dag, gratis mat og tid til å gjøre øvingsarbeidet på skolen sammen med læreren. Et barn forberedes ikke på framtiden gjennom å kunne ramse opp flest mulig innlærte svar på kortest mulig tid. Det viktigste er å dyrke nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre.
Mer motiverte elever
SV tar på alvor det stresset som mange barn og unge føler på i hverdagen, derfor skal elevene ha leksefri når de kommer hjem fra skolen. Vi vil ha mindre testing og nok kvalifiserte lærere slik at det blir mer tid til oppfølging av hvert enkelt elev. Motivasjon og læring henger nøye sammen. Når elevene er demotiverte, kjeder seg og ikke opplever at skoledagen er relevant er det vanskelig å gi god læring.
Fokus på læring
På karakterfrie ungdomsskoler føler elevene mindre stress i hverdagen og læringen blir bedre. SV vil ha forsterket vurdering av elevene gjennom mappevurdering. Det gir mer helhetlig blikk, og kan gjøres med eksterne sensorer.
Vi vil gi plass til det som mangler mest: Større vekt på kreativitet, kunnskap og dybdelæring, mer tid til praktiske og estetiske fag, mer fysisk aktivitet og sunn og gratis skolemat. Dette vil gi en bedre skoledag for elevene, en bedre arbeidsdag for lærerne, en bedre hverdag for familiene.
Styrke samarbeid mellom skole og SFO
SV vil innføre gratis SFO i hele landet med høyere kvalitet, nok ansatte og sterkere samarbeid mellom skole og SFO.
SV vil:
Gjøre SFO gratis for 1. til 4 trinn, og heve kvaliteten. Skolen og SFO skal være en del av lokalsamfunnet ved å stimulere til økt samarbeid med kulturskolen, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids- og næringsliv, som kan støtte opp under skolens brede syn på kunnskap og kompetanse.
Ha flere ansatte og et sterkere lag rundt eleven ved å styrke samarbeidet mellom skole og SFO, mellom faginstanser, tydeliggjøre lærernormen, og få flere yrkesgrupper inn i skolen. Skolehelsetjenesten må bedres.
Arbeide for at alle elever undervises av lærere med godkjent lærerutdanning.
Lovfeste elevenes rett til lærerutdannede lærere i alle sine fag.
Fremme en mer praktisk og variert skolehverdag, med flere timer i praktiske og estetiske fag og kompetansekrav for undervisning i kunst- og håndverksfagene. Ha mer uteundervisning.
Innføre en nasjonal rom- og utstyrsnorm som sikrer behovet for spesialrom som sløydsaler, musikkrom, gymsal og skolekjøkken.
Ha mer fysisk aktivitet. Lek og bevegelse fremmer læring, trivsel og helse. Lovfeste rett til gode grønne uteareal og større skolegårder.
Innføre gratis og sunn skolemat. Næring er viktig for læring.
Erstatte hjemmelekser med skolelekser. Alle elever skal ha like forutsetninger for å mestre skolen, ikke bare de som har mulighet til å få leksehjelp fra foreldrene når de kommer hjem. Elever skal få mer tid på skolen til å øve og få hjelp av lærere, og ha fri når de kommer hjem.
Forsøk med karakterfri 8. klasse for å bidra til økt fokus på læring framfor testing i overgangen mellom barneskole og ungdomsskole, med unntak for avgangsfag.
Fjerne karakteren i orden og oppførsel.
Erstatte dagens eksamen med alternative vurderingsformer, for eksempel mappevurdering.