SV vil ha et godt kollektivtrafikktilbud, slik at vi alle kan komme oss dit vi skal på en enkel og miljøvennlig måte. Kollektivtransport bidrar til kutt i klimagassutslipp og renere luft. Kollektivsatsing gir også bedre trafikksikkerhet, mer attraktive bo- og oppvekstmiljø og bedre framkommelighet for næringsliv, folk og nyttetransport. Kollektivtrafikk er også aller viktigst for folk med dårlig råd, og for unge og gamle som ikke har mulighet til å kjøre bil. Stortinget har vedtatt et mål om nullvekst i persontrafikken i byområdene. Da trengs god arealplanlegging og satsing på kollektiv, sykkel og gange framfor bil.
SV vil styrke finansieringen av kollektivtransporten. Ordningen med byvekstavtaler må utvides til flere byer i landet. SV mener staten må ta en større del av regninga for kollektivtransporten for å finansiere utvidelse av bybane, trikk, T-bane og metrobuss i byene, mot at kommuner og fylker følger opp med miljøvennlig arealplanlegging og effektive og restriktive tiltak som reduserer biltrafikken.
SV vil
Gi mer penger til kollektivtrafikken. Det har SV råd til fordi vi ikke prioriterer å bygge store miljøfiendtlige motorveier.
Gi kollektivtrafikken bedre plass slik at den kommer seg raskt fram i byene. Begrense bilbruken i byene for å få ned forurensningen og sikre at buss og trikk kommer raskt fram.
At det skal lønne seg å velge kollektivt. SV er for et rimelig kollektivtilbud.
Styrke finansieringen av kollektivtransporten og utvide ordningen med byvekstavtaler og belønningsordning til flere byer.
At staten skal øke sitt bidrag til 80 prosent av investeringene for store kollektivprosjekter.
Planlegge for å bygge i byene slik at folk ikke har like stort behov for transport for å komme seg fra a til b. Transportpolitikken skal ivareta matjord, grønne områder og sikre universell utforming.
At kollektivtrafikken skal være utslippsfri. SV vil støtte utslippsfri kollektivtrafikk og nullutslippsbåter og ferger i fylkene.
At det skal bli lettere å reise kollektivt i distriktene. Vi vil satse på godt og regelmessig buss-, ferge- og båttilbud i distriktene kombinert med bestillingsdrosjer der det ikke er hensiktsmessig med faste ruter.
At all vekst i persontrafikk i byområdene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, og at privatbilisme reduseres med 40 prosent i alle store byer innen 2030.
Sikre rask gjennomføring av viktige kollektivtiltak og åpne for fullfinansiering av store kollektivinvesteringer i storbyene.