Luftfart
Luftfarten står for betydelige utslipp, både i Norge og i verden, og disse utslippene må vi kutte hvis vi skal nå klimamålene. SV vil kutte utslippene fra flytrafikken, både ved å satse på nullutslippsfly, og ved å redusere flyreisene på strekninger som har gode alternativer til fly. Det er ikke flyreiser i Nord-Norge som står for de største utslippene. De mest trafikkerte rutene våre er fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger. Her har vi potensiale til å kutte antall flyreiser og heller satse på raskere og rimeligere bane og bedre nattog.
SV har foreslått å endre avgiftene slik at det blir billigere for de som flyr sjeldent, og billigere for de som ikke har noen gode alternativer til fly, særlig i nord. Derfor vil SV også satse på nullutslippsfly, og elektrifisere kortbanenettet.
SV vil:
- skrinlegge planene om tredje rullebane på Gardermoen og andre rullebane på Flesland.
- si nei til endringer i flyplasstrukturen som svekker kortbanenettet.
- øke flypassasjeravgiften til destinasjoner både innenfor og utenfor Europa, men samtidig teste ut handlingsrommet i EØS-avtalen for skjerming av avgiftsøkninger på kortbanenettet. Øke avgiftene på flygninger mellom de store byene i Sør-Norge hvor det finnes gode alternativ til fly.
- jobbe for fritak for flypassasjeravgift på fly under 20 tonn, for elfly og for avansert biodrivstoff for å skjerme kortbanenettet og gode klimaløsninger.
- øke støtten til satsing på utvikling av elbaserte fly for innenlands transport.
- at staten skal utforme retningslinjer for sine virksomheter og ansatte som legger til rette for reisereduserende tiltak.
- at luftfarten skal ha like og rettferdige konkurransevilkår som er tuftet på den norske modellen, og ikke kreative forretnings- og ansettelsesmodeller. Det skal være hele og faste stillinger med direkte ansettelse i flyselskapet.
- hindre flyselskap som bryter menneskerettighetene, for eksempel ved å nekte de ansatte å organisere seg, fra å benytte norske flyplasser.
- utrede en progressiv flypassasjeravgift som øker jo flere flyvninger man tar i året. Nødvendige flyvninger på kortbanenettet og mellom Nord- og Sør-Norge skal skjermes.