Skal vi lykkes med det grønne skiftet må vi satse på yrkesfag. Derfor vil SV sette i gang et stort løft for økt lærertetthet i yrkesopplæringa. Vi prioriterer moderne utstyrsparker på skolene, prosjekter for å gjøre yrkesfagene mer til stede i grunnskolen og å fullfinansiere utstyrsstipendet for yrkesfagelever over to år.
SV ønsker mer praktisk og variert læring helt fra barnetrinnene til høyere yrkesfaglig utdanning. Mer praktisk læring med et løft for både yrkesfagene, praktiskestetiske fag og praktiske læremetoder i alle fag. Mindre stillesitting og ensidig teorifokus. Mer tid og tillit for lærerne med økt bemanning. Mindre testing, pugging og overstyring. SV prioriterer mer tid, kompetanse og bedre utstyr til de praktisk-estetiske fagene. Blant annet gjennom en ny rentekompensasjonsordning for å utløse investeringer i utstyr og rom og en time mer til praktisk-estetiske fag. I tillegg prioriterer vi de praktisk-estetiske fagene i etter- og videreutdanning, og vi oppretter kompetansesenter og utviklingsprosjekt for praktisk og variert undervisning. Samtidig kutter vi i nasjonale og internasjonale prøver, testing og pugging.
Norge skal være en kunnskapsnasjon, og vi trenger flere og gode fagarbeidere. SV vil derfor bruke mer ressurser på god rådgivning, oppfølging og bedre muligheter for å ta eksamener som mangler for å få studiekompetanse. Det må tas høyde for at mange elever trenger litt ekstra tid på å fullføre sitt løp, eller alternative veier til kompetanse. SV vil styrke innsatsen mot frafall og sikre at alle får en videregående opplæring med høy kvalitet uavhengig av bakgrunn og bosted.
SV vil:
ha et bredt og godt tilbud om videregående opplæring i nærheten av der elevene bor.
at alle skal ha rett til videregående opplæring og rett til å fullføre videregående utdanning.
øke utstyrsstipendet slik at det faktisk dekker elevenes utgifter, og øke borteboerstipendet.
sikre elever moderne og godt utstyr og læremidler.
ha flere lærere og på sikt innføre en nasjonal ressursnorm som sikrer maks 12 elever per lærer på yrkesfag, og maks 24 elever per lærer på studiespesialiserende.
fjerne fraværsgrensen.
øke andelen som fullfører yrkesfaglig utdanning, og lovfeste rett til læreplass til alle.
øke antallet læreplasser og øke lærlingtilskuddet. SV ønsker en gjennomgang av reglene for merkeordningen «godkjent lærebedrift» og øke seriøsitetskravene til ordningen. Vi må stille krav om at veileder i lærebedriften har kompetansen som skal til for å sikre lærlinger et godt faglig opplæringstilbud.
sikre kvaliteten i fagopplæringen og opprettholde et sterkt faglig nivå på fagbrev. SV ønsker å innføre større fleksibilitet i yrkesfagene og gjøre fellesfagene mer relevante for arbeidslivet elevene skal ut i. Staten må samarbeide med partene i arbeidslivet om å videreutvikle vekslingsmodeller, og vi må yrkesrette læreplanene i fellesfagene.
sikre små studieprogram styrkede nasjonale tilbud.
gjøre det enklere å bytte fra studieforberedende program til yrkesfag.
evaluere ordningen med opplæringskontor og utvikle disse for å sikre en bedre oppfølging av lærlinger og lærebedrifter. Medlemmer av prøvenemnder må få god skolering i vurderingsarbeid og gjennomføring av fag- og svenneprøver.
at fordelingen av elev- og lærlingplasser i større grad fastsettes ut fra framtidas og samfunnets behov. Yrkesopplæringsnemndenes rolle må styrkes.
styrke rådgivningstjenesten og sikre flere miljøterapeuter, skolehelsesykepleiere og skolepsykologer. I tillegg må PP-tjenesten styrkes.
ha prosjekt med obligatorisk rådgivningstjeneste gjennom skoleløpet for å sikre tettere oppfølging av elevers fag-, program- og studievalg.
sikre elevenes medbestemmelse. SV vil styrke elevmedvirkningen i skolen og sikre gode rammevilkår for at elevenes tillitsvalgte gis muligheter for deltakelse og innflytelse.
at rettigheter og plikter i arbeidslivet, samt organisasjonenes rolle i den norske arbeidslivsmodellen, skal være en del av læreplanen i videregående skole. Fagforeninger må sikres tilgang til skolene for å informere om faglige rettigheter.
styrke elev- og lærlingombudet.
iverksette tiltak for å motvirke kjønnstradisjonelle kjønnsdelte utdanningsvalg i utdanningsløpet.
sikre og styrke de offentlige utdanningstilbudene for ungdom som er i fare for å droppe ut av videregående skole, slik som produksjonsskolene.