SV sikrer flertall for flere prosjekter i Nasjonal Transportplan

Publisert av: Jørgen Skogan Publisert: 05. juni 2024
Oppdatert: 17. juni 2024

Onsdag ble SV enig med Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Rødt om flere prosjekter som skal inngå i Nasjonal Transportplan.

– Jeg er glad og stolt over at SV kan sikre flertall for en litt grønnere transportplan, når vi dessverre ikke har kommet langt nok med regjeringspartiene, sier transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås.

Regjeringen la fram forslag til Nasjonal transportplan for Stortinget rett før påske. SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet begynte å forhandle om endringer i planen i april, men SV brøt forhandlingene fredag 31. mai.

– Vi hadde selvfølgelig håpet å komme til enighet med regjeringen om en helhetlig Nasjonal Transportplan som tar klima og miljø på alvor. Det har ikke latt seg gjøre, og det er beklagelig. Det er regjeringa sitt ansvar å få flertall for de sakene de kommer til Stortinget med, og denne måten å drive politikk på mener jeg er uansvarlig, sier Fagerås.

SVs hovedmål er en klima- og miljøvennlig transportpolitikk. Da må vi satse mer på kollektivtransport og jernbane.

– Vi har selvfølgelig ikke fått til alt vi skulle ønske oss, og SV kommer alltid til å jobbe for en grønn transportsektor, som tar klima og natur på alvor. Men med dette flertallet sørger vi nå for prosjekter som skaper mer kollektivtrafikk, som gjør det enklere å velge tog, og som skaper tryggere hverdagsveier og mindre naturødeleggelse. Det er jeg stolt av at vi har fått til, med et utradisjonelt flertall, sier Fagerås.

Disse prosjektene sikrer SV nå flertall for i Stortinget: