Fraværsgrensa ble innført fra skoleåret 2016/2017, som en nasjonal grense for udokumentert fravær i videregående opplæring. Det ble først bestemt at elever kan ha udokumentert fravær på 10 prosent per fag. Etter at SV tok fraværsgrensa opp som sak på Stortinget, blei Solberg-regjeringas strenge fraværsgrense myknet opp. Skolen kan nå bruke skjønn opp til 15 prosent før eleven nektes vurdering i faget.
De nyeste endringene i fraværsgrense innebærer at elever kan levere egenmelding til skolen for sykefravært opp til fraværsgrensa på 10 prosent, mens fravær utover denne grensen må dokumenteres av helsepersonell. Fravær til førerprøve blir nå regnet som unntak fra fraværsgrensa, og fraværet skal bare avregnes på slutten av skoleåret. Unntak som politisk og religiøst fravær videreføres. Disse justeringene av fraværsgrensa mener vi er gode og nødvendig justeringer, men vi mener fremdeles at fraværsgrensa er for rigid.
Målet om å redusere udokumentert fravær deles av alle partier. Ingen elever får den undervisninga de trenger uten å være til stede i klasserommet. Det har da heller ikke vært særlig tvil om at en fraværsgrense i videregående opplæring har ført til at fraværet i sin helhet har gått ned og at færre elever skulker. SV mener likevel at fraværsgrense ikke er rett virkemiddel for å redusere uønsket frafallet og ivareta elever som av ulike årsaker har et høyt fravær.
Under korona-pandemien bidro SV til å få opphevet fraværsgrensa. Mange innså de store manglene ved fraværsreglene, og de fleste var enige i at elever med symptomer ikke skulle behøve å gå til fastlegen sin for å dokumentere fraværet. Elever med milde symptomer skulle ikke føle seg tvunget til å gå på skolen fordi de er redd for fravær. I tillegg okkuperer småsyke elevene fastlegenes kapasitet, som gjør det vanskeligere for legene å hjelpe folk som trenger det mer enn forkjølede elever. Det er derfor svært positivt at elever etter innføring av de nye reglene skal kunne bruke egenmelding. Ingen er tjent med at elevene kommer sjuke på skolen.
Hvis vi skal fortsette å ha ei fraværsgrense i videregående skole, mener SV at ordninga må justeres ytterligere. Det er helt avgjørende at vi åpner opp for mer fleksibilitet og skjønn overfor elever som sliter. For å hjelpe de som står i fare for å droppe ut, så mener SV at skolene må ha et stort faglig handlingsrom til selv å vurdere hvilke tiltak som er best egnet for å få elever til å gjennomføre videregående opplæring. Det trengs dessuten flere lærere og andre ansatte, som f.eks helsesykepleiere og miljøarbeider, som har tid til å se- og følge opp hver enkelt ungdom, og skape et trivselsfremmende skolemiljø.