Luftfart
Luftfarten står for betydelige utslipp, både i Norge og i verden, og disse utslippene må vi kutte hvis vi skal nå klimamålene. SV vil satse på nullutslippsfly og elektrifisere kortbanenettet. Vi vil også redusere flyreisene på strekninger som har gode alternativer til fly. SV har foreslått å endre avgiftene slik at det blir billigere for de som flyr sjeldent, og billigere for de som ikke har noen gode alternativer til fly, særlig i nord.
Det er ikke flyreiser i Nord-Norge som står for de største utslippene. De mest trafikkerte rutene våre er fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger. Her har vi potensiale til å kutte antall flyreiser og heller satse på raskere og rimeligere bane og bedre nattog. Også bedre togforbindelser til utlandet kan bidra til å redusere flytrafikken.
SV vil:
- Ikke bygge ut flykapasitet som langt overstiger behovet for flyreiser. Dette utelukker tredje rullebane på Gardermoen og andre rullebane på Flesland
- Si nei til endringer i flyplasstrukturen som svekker kortbanenettet
- Utrede en progressiv flypassasjeravgift som øker desto flere flyvninger man tar i året. Nødvendige flyvninger på kortbanenettet og mellom Nord- og Sør-Norge skal skjermes. Inntektene skal øremerkes oppgradering av jernbanen.
- Øke støtten til utvikling av el-baserte fly
- Jobbe for at bonusordninger i luftfarten forbys
- Innføre minstepris på flyruter der det finnes togalternativer, slik at det lønner seg å velge tog foran fly
- Innføre en flyavløsningsavgift på strekninger med togtilbud, der toginvesteringer kan erstatte fly fullstendig, etter modell fra ferjeavløsningsavgift
- Forbedre togforbindelsene til utlandet
- Innføre forbud mot store fossile yachter og fossile privatfly
- Innføre krav om at utenlandske flyselskap som opererer i Norge må følge norsk arbeidsregelverk, og hindre flyselskap som bryter menneskerettighetene, for eksempel ved å nekte de ansatte å organisere seg, fra å benytte norske flyplasser.