Hvordan verve?
Det største rekrutteringspotensialet ligger i møte med andre. Møter kan skje i mange ulike former: i telefonen, i sosiale medier, i korridoren på jobb, i lunsjen, på seminar, på fest, i forbindelse med valgkamp eller på debatter. Hvert møte er et avgjørende møte. Dere må være oppriktig interessert i personen dere møter.
Alle arenaer kan brukes til å verve nye medlemmer:
- I lunsjen på jobb, cafe med venner, fest, familieselskap
- Gjennom uformelle arrangementer for alle som familiedag, grillfest, kreativ dugnad, filmvisning. Spør folk etter arrangementet om de kunne tenke seg å bli medlem.
- Bruk Facebook og SMS til å verve venner og bekjente du tenker kan være interessert i å bli med i SV.
Dette kan du si:
- Jeg er med i SV fordi…»jeg er opptatt av rettferdig fordeling og gjennom lokallaget får jeg påvirke politikken i Tønsberg slik at det blir en bedre by». «Jeg vet at du også er opptatt av dette, og at du kan mye om… (barns rettigheter). Jeg tror du kunne gjort en viktig forskjell i byen ved å være med i lokallaget vårt og bruke din kompetanse hos oss.
- «Vi kunne trenge en som deg! Kan jeg verve deg/invitere deg på neste møte?»
- Hei! Jeg har tenkt på en ting. Vi kunne trenge folk som deg i SV. Vil du bli medlem
Tips til den gode (verve)samtalen:
- Vær hyggelig, synlig og tydelig
- Smil
- Ha øyekontakt
- Lytt mer enn du snakker selv
- Bruk dine egne erfaringer som SV-medlem. Hvorfor meldte du selv deg inn?
- Sørg for at personen vet hva et medlemskap innebærer før samtalen er over
- Følg opp vedkommende med å invitere på et kommende arrangement eller møte
Fakta om verving- hvordan og hvorfor blir man medlem?
- Sosiale nettverk er viktig. Flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
- Mange kunne tenke seg å bli med i et politisk parti, men de må bli spurt!
- Folk blir sjelden medlem bare for å bli medlem- vi må fortelle dem hvorfor de skal bli medlem hos akkurat SV
- Folk motiveres av å være nyttig og bidra med sin kompetanse
- Folk ønsker konkrete arbeidsoppgaver
- Folk ønsker å påvirke organisasjonen de er med i
- Nye medlemmer må få rask og direkte oppfølging for å bli aktive og forbli medlemmer
- Kommunikasjon er ekstremt viktig for å nå potensielle medlemmer: markedsføring, media, sosiale medier
En kultur for verving
- I SV skal det være kultur for verving: verving er viktig, riktig og en selvfølge for alle medlemmer og tillitsvalgte å bidra til
- Vær stolt over engasjementet dere har og vis det til andre
- Skryt av lokallaget, vær utadrettet og vis at dere er åpne for nye folk
- Spør bekjente og aktive i nærmiljøet om de vil være med
- Vær bevisste på møtekultur og aktiviteter: ha en imøtekommende og inkluderende kultur
- Unngå mye intern kultur, språk og adferd som virker ekskluderende
- Sørg for å ha ansvarlige på møter og arrangementer som inkluderer og tar i mot nye folk
- Alle med hjerte på venstresida skal føle seg velkomne som medlem i SV
Tenk strategisk
Følgende punkter er basert på den velkjente «Medlemsmodellen» for å rekruttere, beholde og aktivisere medlemmer. Denne er det lurt å gå gjennom før man setter i gang med målrettet verving.
Reflektere:
- Hvorfor vil vi rekruttere flere medlemmer? Hva kan flere medlemmer bidra til?
- Hvordan er vervekulturen i lokallaget vårt?
Analysere:
- Hvem er de potensielle medlemmene våre?
- Hvordan når vi dem?
Appellere:
- Hva kan lokallaget vårt tilby medlemmene våre som ikke andre kan?
- Får medlemmene våre bruke sin kompetanse og engasjere seg i det de er interessert i hos oss?
- Må vi tilpasse aktiviteter eller lokallagskulturen vår for å være mer attraktive for nye medlemmer?
Aktivisere:
- Vet alle medlemmer hvordan de kan delta aktivt i lokallaget?
- Kan medlemmer engasjere seg selv om de har lite tid?
- Er det hyggelig, interessant og givende å være aktiv i lokallaget?
Evaluere:
- Hvordan fungerer rekrutteringen hos oss?
- Beholder vi og aktiviserer vi medlemmer?
- Er det noe vi kan gjøre annerledes?
Her kan man melde seg inn: SV – Bli medlem